Mașina ta scoate zgomote? Posibile cauze și ce trebuie să faci

Detalii

CategoriiAuto/moto
TaguriService auto
Ultima actualizareMiercuri 23 noiembrie 2022
Vizualizari540

Voteaza & Distribuie

Descriere

Funcţionarea motorului unei maşini ar trebui să scoată un zgomot pe care specialiştii îl numesc „rotund”. În afara motorului, celelalte componente trebuie să ruleze silenţios. Apariţia unor sunete ciudate la ralanti sau în timpul rulării înseamnă o deficienţă pe care trebuie să o remediezi. Ascultă de fiecare dată, înainte de a porni la drum, pentru câteva secunde, modul cum funcţionează maşina. În funcţie de zona din care provine fiecare zgomot va trebui să iei anumite măsuri. Iată câteva cauze şi exemple de intervenţii:

Sunetul unei monede uitate în maşina de spălat

Un metal lăsat liber într-o centrifugă se va izbi la nesfârşit de pereţii acesteia, producând un zgomot specific. Dacă ai uitat vreodată o monedă în buzunarul pantalonilor din maşina de spălat, la scurt timp după pornirea acesteia vei auzi zgomotul repetat până la sfârşitul ciclului de spălare. Dacă auzi acest zgomot de la volan după ce începi deplasarea cu maşina, trage pe dreapta şi verifică piuliţele roţii care îl produce. Este posibil ca unul sau mai multe prezoane să fie slăbite, caz în care există riscul ca roata să iasă de pe ax. Dacă ai kitul de intervenţie în portbagaj, strânge-le personal cu cheia. Dacă nu, îndreaptă-te cu viteză mică spre cea mai apropiată vulcanizare pentru acest serviciu.

Scârţâit metalic la roată

Tot din zona roţilor poţi auzi un scârţâit metalic, de fier frecat pe fier. În acest caz, cel mai probabil plăcuţele de frână se apropie de sfârşitul duratei de viaţă şi trebuie înlocuite. În momentul în care se consumă materialul de fricţiune, din plăcuţă rămâne numai stratul suport din fier. În contact cu discul de frână, acesta va produce zgomotul inconfundabil. Atenţie, însă, dacă observi că plăcuţele nu au ajuns la fier, însă sunetul continuă, fă o vizită la service-ul auto pentru verificarea componentelor sistemului de frânare.

Zgomote în viraje

Atunci când schimbi direcţia de deplasare, fie că roteşti volanul stând pe loc sau în timpul deplasării, manevra trebuie să se producă fără nici un zgomot. În momentul în care se produc zgomote când virezi, cel mai probabil există probleme la sistemul de direcţie. Acestea ţin de siguranţa ta şi a celorlalţi participanţi la trafic şi trebuie tratate cu maximă seriozitate. Programează o vizită la un atelier auto specializat şi verifică ambele roţi. Dacă geometria roţilor este corectă, acestea vor fi paralele şi perpendiculare pe sol. În acest caz, problemele provin de la componente: capete de bară, bielete, casetă de direcţie. Părţile metalice sunt interconectate prin bucşe. În momentul în care se deteriorează, acestea produc un zgomot asemănător pocnitului din degete. La început, sunetul se va auzi doar la o cursă completă a volanului. Dacă îl ignori, se va repeta la cea mai mică rotire de volan.

Scârţâit de sub capotă la pornirea motorului

Acelaşi zgomot specific plăcuţelor de roţi de mai sus poate proveni de sub capotă, de la motor. Principiul mecanic este acelaşi: un material consumabil s-a uzat peste măsură şi face ca elementele metalice pe care le conectează să intre în contact direct, producând zgomot de fier pe fier. Spre exemplu, cureaua de accesorii antrenează pompa de apă, pompa de servodirecţie şi compresorul pentru climă. Gradul ei de tensionare este reglat prin întinzător şi role de ghidare. În mod normal, se înlocuieşte o dată cu kitul de distribuţie, la 60-75 de mii de kilometri. Între timp, dacă începe să scârţâie, în special dimineaţa, când motorul este rece, trebuie verificată. În cel mai fericit caz, trebuie doar reglată din întinzător. Dacă este deteriorată, singura soluţie este să o înlocuieşti. Pagubele pe care le poate produce o curea ruptă în timpul mersului pot ajunge până la distrugerea motorului.

Zgomotele pe care le scoate maşina ta la pornire sau în timpul mersului pot fi privite drept senzori auditivi de avertizare. Pe lângă martorii specifici din bord, ascultă cum rulează motorul şi urmăreşte sursa de provenienţă a fiecărui sunet suspect. În funcţie de gravitate, problema se poate remedia pe loc sau de către un specialist, în service.

Sursa foto: pixabay.com/photos/auto-repair-shop-workshop-brake-disc-1954636/