Ocazional, angajații tăi pot avea diferențe de opinii. Deseori, acestea apar din cauza unei comunicări defectuoase. Poate fi vorba despre lipsa unui dialog, a unor interpretări greșite ale mesajelor scrise sau a așteptărilor necomunicate, sau despre o creștere a volumului de muncă, tratamente incorecte din partea unor manageri ori incompatibilitate între colegi.
Indiferent care sunt cauzele, un lider eficient trebuie să știe cum să abordeze astfel de provocări pentru a limita pierderile și a îmbunătăți performanțele angajaților. Iată o serie de strategii pentru gestionarea constructivă a conflictelor din organizație:
Prevenirea conflictelor
Știm cu toții că este mai ușor să previi decât să tratezi, iar acest principiu se aplică și în cazul divergențelor dintr-o echipă. Dar cum poți preveni o bună parte dintre acestea? Printr-o comunicare eficientă și transparentă, construită pe un limbaj comun în cadrul companiei. Ce presupune acest lucru?
crearea unor canale de comunicare eficiente;
încurajarea feedback-ului constructiv;
asigurarea unei atmosfere în care angajații se simt confortabil să-și exprime opiniile și preocupările;
clarificarea rolurilor și așteptărilor;
comunicări regulate din partea conducerii despre obiectivele organizației;
cultivarea unei culturi organizaționale pozitive;
recunoașterea din partea liderilor a eforturilor și realizărilor angajaților;
existența oportunităților pentru dezvoltare profesională;
dezvoltarea abilităților de gestionare a conflictelor prin traininguri; un curs pentru rezolvarea problemelor organizaționale poate îmbunătăți abilitățile de comunicare ale angajaților și poate preveni multe conflicte.
Adresarea conflictelor la timp
Dacă recunoști semnele timpurii ale conflictelor, cum ar fi tensiunile crescânde, frustrările și nemulțumirile între angajați, poți interveni înainte ca situația să se agraveze. În cazul în care scânteia deja s-a aprins, acționează fără întârziere:
inițiază discuții deschise și sincere cu părțile implicate;
încurajează angajații să-și exprime punctele de vedere și să-și expună preocupările;
pune mai multe tipuri de întrebări (închise, deschise, factuale și bazate pe opinii), pentru a obține informații relevante.
Ascultă, clarifică și empatizează
Ascultă activ ce are de spus fiecare dintre persoanele implicate în conflict. Reformulează pentru a confirma că ai înțeles corect și validează sentimentele pentru a încuraja comunicarea. Clarificarea neînțelegerilor poate preveni escaladarea conflictului, așa că verifică informațiile și evită acuzațiile. Nu uita că un lider trebuie să rămână obiectiv și să abordeze situațiile cu o minte deschisă.
Pregătește o discuție între părțile implicate în conflict
După ce ai avut ocazia să vorbești separat cu fiecare dintre persoanele relevante, facilitează o întâlnire pentru a ajunge la o înțelegere comună a problemei și la găsirea unor posibile soluții. În timpul întâlnirii:
oferă tuturor șansa de a-și expune punctele de vedere;
fii atent la nevoile și emoțiile fiecărei persoane;
încurajează participanții să ofere perspective noi;
fii pregătit să intervii pentru a gestiona tensiunile;
menține un mediu sigur și respectuos;
asigură-te că până la final se ajunge la un consens cu privire la problema și soluțiile propuse.
Identifică și propune soluția
După discuțiile dintre ambele părți, este momentul pentru identificarea unei rezolvări satisfăcătoare și găsirea unor modalități de a ajunge acolo. Dacă dialogul deschis nu rezolvă conflictul, liderul trebuie să intervină și să medieze negocierea unei soluții rezonabile. Această fază poate dura și necesită găsirea unui teren comun și stabilirea unei liste concrete de pași pentru realizarea soluției. Monitorizează situația și după rezolvare
Ca lider, este responsabilitatea ta să verifici dacă a fost rezolvat conflictul și dacă părțile implicate urmează pașii către soluție. Observă dacă lucrurile merg bine și identifică eventuale tensiuni neadresate. Dacă soluția nu funcționează, lucrează împreună cu ambele părți pentru a ajusta așteptările și a găsi alternative, menținând un dialog constructiv pentru un mediu de lucru sănătos.
Abordează cu încredere conflictele apărute în echipa ta. Gestionarea acestora într-un mod constructiv poate îmbunătăți cultura organizației și calitatea muncii. Chiar dacă nu le poți evita, le poți transforma în oportunități de creștere și învățare.